Sloopplannen Snelle Sluis leidden tot een golf van kritiek

Ooit stonden nabij bij de Snelle Sluis bij Moordrecht meer molens dan in Kinderdijk. Nu is de overbodig geworden oude sluis het laatste bouwwerk dat nog herinnert aan de droogmaking van de Zuidplaspolder. Maar hoelang nog?

Het hoogheemraadschap van Schieland en Krimpenerwaard opperde anderhalf jaar geleden plannen om de oude Snelle Sluis te slopen. Voor de veiligheid voor recreanten en passanten en omdat de sluis overbodig is sinds in 1987 een nieuwe sluis werd aangelegd. De sloopplannen leidden tot een golf van kritiek.

Snelle sluis 09072017

Adri den Boer (links) en Jan Arends, met op de achtergrond de Snelle Sluis in Moordrecht. © Frank de Roo

Een ‘icoon’ van de Zuidplas noemt de historische vereniging in Moordrecht de Snelle Sluis. Streekhistoricus Adri den Boer en Jan Arends van de Vereniging Sluizen en Stuwen beamen dat. ,,Behalve één afgeknotte molen is dit het enige grote object dat nog resteert van de droogmaking van Zuidplas”, stelt Den Boer. Jan Arends: De geschiedenis van de Snelle Sluis begint eind 17de eeuw. De dorpen in en rond het huidige Zuidplasgebied werden toen bedreigd door oprukkende plassen die waren ontstaan door de vervening. De eerste plannen voor inpoldering werden gesmeed. In 1807 pakte het rijk het op en zette een staatsdroogmakerij op. In 1829 begon de trapsgewijze uitmaling van het water uit het Zuidplasgebied. Tussen Moordrecht en Kortenoord maalden maar liefst 21 molens de polder achter dit deel van de Hollandsche IJssel droog. Ter vergelijking: in Kinderdijk staan er 19.

Lees verder: klik hier

(Bron: www.ad.nl/gouda, 9 juli 2017)

 

Dit bericht is geplaatst in Algemeen nieuws, Cultureel erfgoed. Bookmark de permalink.

2 reacties op Sloopplannen Snelle Sluis leidden tot een golf van kritiek

  1. Adri den Boer schreef:

    In de voorzomer verscheen aan het kanaal in Moordrecht, vlakbij de onderste Snellesluis, een mooi informatiebord van Vaarnetwerk De Rotte dat de sluis al doodzweeg! Het bord staat in de berm van de Westringdijk en zegt vanaf de waterkant leesbaar: ‘Dertig molens pompten het water naar de ringvaart.’ Dat waren er maar negen.

    Aan de andere kant van het bord staat een prachtfoto van… Delfshaven. (De Oude Sluis dáár werd in de jaren dertig overbodig, maar blijft met deuren en al gespaard én kreeg een informatiebord!) De monumentale Snellesluis van 1829 wordt op dat Rotte-infobord dus vast doodgezwegen: gek gezien de plek ervan. Gek ook gezien de varende doelgroep! Toen de Anteagroup in juni een visuele sluisinspectie uitvoerde voor de ‘variantenkeus’ van het hoogheemraadschap stond dat vergeetachtig bord er al. Als het schap 27 september ‘kiest’ voor sloop is het nog gek. Hadden tekstregels over de sluis op dat infobord niet kunnen zijn: ‘Twee schutsluizen uit 1829 werden functioneel in 1987 door één bovensluis vervangen. Schieland koos daarbij voor het sparen van de ondersluis.’? Had gezien de plek van het bord een (oude) sluisfoto ook niet kunnen prijken op de plaats van die Delfshavenplaat?
    De iets oudere kaart ‘Wandelen in de Rottemeren’ gaf de oude Snellesluis nog eerlijk aan als cultuurhistorisch object! Het recreatieschap Rottemeren, Staatsbosbeheer en de provincie zorgden voor het infobord. Is het negeren van de Snellesluis daarop consequent? Zelfs al verdwenen molens worden wél genoemd.

  2. Adri den Boer schreef:

    Heb ik nu echt begrepen dat deelnemer Ron Gast van Mooizuidplas voor de sloop stemde in de VV? Misschien hier uit te leggen?

Laat een antwoord achter aan Adri den Boer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *