MZW10 – Ommetje Abraham Kroes Gemaal (5 km)

 

Routebeschrijving

Hollandsche IJssel

Hollandsche IJsselDe Hollandsche IJssel was oorspronkelijk een zijarm van de Lek, die voorbij Vreeswijk begon. Doordat de Lek een grotere rivier werd en de ontginning van het Hollandse veengebied om een gedegen afwatering vroeg, is in 1285 de rivierarm op last van Graaf Floris V afgedamd. Sindsdien wordt de Hollandsche IJssel hoofdzakelijk door gegraven wateren gevoed.
Sommige bochten waren bijna haaks waardoor de rivier slecht bevaarbaar was. Rond 1940 is de IJssel genormaliseerd.
Het getij in de Hollandsche IJssel dringt steeds vanuit de Noordzee door tot de Waaiersluis in Gouda. Het verschil tussen eb en vloed is zomers circa 1.80 meter en in de winter kan het verschil wel tot ruim 3 meter oplopen.
ijssel 12

De Hollandsche IJssel is ook landschappelijk van belang en is daarnaast, in aansluiting op het Gouwekanaal, een belangrijke schakel in het scheepvaartverkeer tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam.

 

 

Gemaal Abraham Kroes

gemaal AKroes 1Tussen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel ligt aan de Hollandsche IJssel het gemaal ‘Abraham Kroes’. Dit gemaal verzorgt de bemaling van de Prins Alexanderpolder en de Zuidplaspolder. De zeldzame combinatie van polder- en boezembemaling is ondergebracht in één gebouw. Het bouwwerk is gerealiseerd in de periode 1968-1971 en verving twee stoomgemalen de Van Gennep en IJsserman uit 1876 aan het Kortenoord. In 1972 zijn deze buitenwerking gesteld. Het gebouw van het voormalig stoomgemaal van Gennep staat er nog en is nu een woonhuis.

Hevelvistrap

Vissen gaan in het voorjaar van het buitenwater (Hollandsche IJssel) naar de sloten en tochten in de Zuidplaspolder om zich daar voort te planten. In het najaar is er een trek vanuit de polder weer terug naar de IJssel. Bij het gemaal Abraham Kroes is daarvoor een vistrap aangelegd: een combinatie van een gesloten hevelvistrap en een open gedeelte met rustplaatsen. In totaal heeft deze vistrap een lengte van circa 70 meter. De trap wordt met een vacuümpomp volgezogen met water, waardoor het water langzaam door de buis van de Ringvaart naar de Zuidplaspolder stroomt. De vissen kunnen op deze manier van beide kanten door de hevelvistrap zwemmen. Door in de vismigratieseizoenen elke nacht 3 extra loze schuttingen (zonder dat er een schip doorgaat) uit te voeren met de Snelle Sluis, kunnen de vissen van de Hollandsche IJssel via het verbindingsvaartje naar de Ringvaart zwemmen, en andersom.

Ringvaart

113-KettingveerDe Ringvaart is een belangrijke boezem om het water in de Zuidplaspolder in toom te houden. Meerdere poldergemalen lozen het water op deze vaart. De door veendijken omsloten Ringvaart is karakteristiek en niet weg te denken in het polderlandschap. De Ringvaart is voor de pleziervaart de meest gebruikte vaarverbinding tussen de Hollandse IJssel en de Rottemeren. Zoals de naam suggereert zou de Ringvaart strikt genomen rondom de polder moeten liggen. Echter tussen Waddinxveen en Moerkapelle is de vaart niet doorgetrokken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *